Hoppa till huvudinnehåll Sök Logga in Bli medlem

ÖPPET BREV TILL L: Ska rektorer räcka till eller rämna i reformstormen?

Publicerad: 2025-11-21 08:13

Liberalerna,

ni markerar tydligt att ni vill vara hela skolans parti. Ni presenterar nya utspel nästan varje vecka, varav vissa är genomtänkta och andra är mindre träffsäkra. Tillsammans bildar de en politik som saknar en plan för hur förändringarna faktiskt ska genomföras ute i verksamheterna.

Det här brevet handlar om just det. Genomförandet.

Den senaste månaden har ni lyft allt från skoluniformer till ändringar av elevinflytande och vinstfrågan. Lägg det ovanpå den politik som redan drivs inom ramen för Tidöavtalet. Då står vi inför en situation där många förändringar ska sjösättas samtidigt i förskola, skola och vuxenutbildning.
Det perspektivet saknar något avgörande. Rektorerna.

Under åren 2026–2028 ska skolledare införa nya läroplaner, en ny betygsmodell, nya regler för elevhälsan och studieron, obligatorisk förstärkningsundervisning, beredskapsplaner och omställningen till tioårig grundskola. Allt sker parallellt utan extra tid, resurser eller samordning.

Det går inte ihop. Rektorer beskriver redan idag hur administration och nya uppdrag tränger undan det pedagogiska ledarskapet. De ska fatta fler beslut, hantera fler rapporteringskrav och genomföra en växande mängd dokumentation. De ska leda kvalitetsarbetet närmare klassrummen och följa upp undervisningen mer systematiskt. De ska också ta större organisatoriskt ansvar när enheterna växer och kraven på brottsförebyggande arbete och beredskap ökar.

Ni säger att ni vill stärka kunskapsskolan. Det välkomnar vi. Men ingen reform kommer nå klassrummet om inte skolledarna har möjlighet att faktiskt leda arbetet.

Inför ert landsmöte i helgen vill vi därför rikta en enkel uppmaning till alla ombud:

Ha skolledarnas förutsättningar i åtanke när ni diskuterar skolans framtid. Ge dem en tidsmässig och praktisk respit. Säkerställ att nya idéer inte blir nya uppdrag utan att ni först ser om rektorerna har möjlighet att bära dem.

Reformer bygger inte skolan. Genomförandet gör det. Och genomförandet står och faller med rektorerna.

Ann-Charlotte Gavelin Rydman
Förbundsordförande, Sveriges Skolledare

Pressmeddelande Allmän nyhet Från media