
Sverige behöver en AI-strategi som börjar i klassrummet
Publicerad: 2025-10-17 09:05
När regeringen nu inleder arbetet med att ta fram en nationell AI-strategi görs det utan att skolväsendet ingår i uppdraget. I en hemställan uppmanar Sveriges Skolledare regeringen att tänka om.
- Det är i skolan morgondagens samhällsmedborgare behöver lära sig hur man skiljer fakta från hallucination, hur tekniken kan användas och vilka gränser för användning som måste finnas. Hur vi använder och förstår tekniken i skolan kan avgöra Sveriges konkurrenskraft och demokratiska motståndskraft i framtiden, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare.
I en hemställan till regeringen föreslår Sveriges Skolledare att skolväsendet ska inkluderas i Sveriges AI-strategi. Förbundet lyfter att EU:s AI-förordning ställer krav på att alla verksamheter som använder AI ska ha tillräcklig kompetens för att göra det på ett säkert, etiskt och transparent sätt. Det kravet gäller även skolor.
– Många skolhuvudmän saknar idag strategier och stöd för hur AI ska användas på ett ansvarsfullt sätt. Staten måste ta ansvar för att alla skolhuvudmän får tillgång till likvärdig vägledning och att alla som arbetar i skolsystemet får kompetensutveckling, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.
Sveriges Skolledare föreslår bland annat att regeringen:
• Ger AI-sekretariatet i uppdrag att inkludera skolväsendet i den nationella AI-strategin
• Ställer upp mål för kompetensutveckling för alla som arbetar i skolan i linje med EU:s AI-förordning
• Inför skrivningar i läroplanerna om AI, informationsförståelse och digital etik
• Ger Skolverket och Integritetsskyddsmyndigheten särskilda uppdrag kopplade till AI-användning i skolan
Hemställan finns bifogad här.