Sveriges Skolledare presenterar sitt ställningstagande kring AI i skolväsendet. Foto: Tomas Bergqvist.
Sveriges Skolledare vill ha nationellt ledarskap gällande AI i skolväsendet
Publicerad: 2025-12-11 08:39
Barn och unga använder AI varje dag, men skolan saknar styrning, likvärdighet och stöd. Samtidigt uppger många skolledare att de inte fått den utbildning som krävs för att använda tekniken säkert. Sveriges Skolledare lanserar nu nya ställningstaganden som sätter press på regeringen att ta ansvar för skolväsendets roll i Sveriges AI-politik.
Barn och unga använder AI varje dag, men får sällan den kunskap de behöver för att hantera tekniken. Internetstiftelsens senaste rapport visar att sex av tio barn i åldern 8–19 år redan använder AI-verktyg, samtidigt som många saknar grundläggande förståelse för algoritmer, källkritik och etik. Lärare och skolledare tar också steg in i tekniken. Enligt TALIS använder en tredjedel av lärarna AI i sitt arbete, men enligt Sveriges Skolledares undersökning uppger endast fyra av tio skolledare att de har tillräcklig utbildning för att använda AI på ett säkert sätt.
I dag 11 december lanserar Sveriges Skolledare ett nytt ställningstagande om AI i skolväsendet. Förbundet menar att staten behöver ta ett tydligare ansvar för att säkerställa likvärdighet, säker användning och att skolan ligger i takt med utvecklingen.
I ställningstagandet lyfter förbundet tio reformförslag. Några centrala punkter är att skolväsendet ska ingå i Sveriges AI-strategi, att alla huvudmän ska ta fram en lokal AI-policy med en utsedd ansvarig för AI-governance och att staten ska ta fram bindande standarder som minskar dokumentationsbördan och stärker säkerheten. Förbundet vill också se riktade satsningar på kompetensutveckling och tydliga skrivningar om AI, informationsförståelse och etiska förhållningssätt i läroplanerna.
Förbundet framhåller att skolor använder många AI-system som enligt AI-förordningen klassas som högrisk. Det ställer krav på styrning, transparens och integritetsskydd. Förbundet vill att huvudmän prioriterar europeiska och säkra lösningar för att minska risker kopplade till datadelning och övervakning.
Ställningstagandet finns att läsa i sin helhet här:
Du kan också de vårt avsnitt om AI-ställningstagandet på Skolledarkvarten här: