Hoppa till huvudinnehåll Sveriges Skolledare Logga in Bli medlem

Nära ledarskap

Genom att beskriva hur ett nära ledarskap kan se ut utan att rektor alltid är fysiskt närvarande vill vi erbjuda redskap som hjälper dig att "räcka till" utifrån hela rektorsuppdraget. Ett hållbart och nära ledarskap kräver att du använder genomtänkta strategier som delvis bygger på ett samarbete "på distans". För att lyckas med detta krävs det en stabil och effektiv arbetsorganisation.

Tydliggör organisation, roller och ansvar (ORA) och beskriv för medarbetarna hur delegationer, uppföljningar och återkopplingar ska gå tillväga. Strategin kräver fortfarande stort ansvar av dig, men kan hjälpa dig att inte alltid behöva vara med på alla möten - du räcker till ändå genom ett indirekt pedagogiskt ledarskap.

Känslan av samhörighet och motivation är starkt beroende av hur vi uppskattas av våra chefer. Detta är absolut inte detsamma som att medarbetare är i ständigt behov av muntliga återkopplingar. Återkoppling kan ske på många sätt. Att ropa ”bra jobbat!” kan vara berättigat vid enstaka tillfällen, men fungerar inte i längden. Det kan lätt upplevas som en innehållslös klyscha. Återkopplingen bör vara saklig och konkret och peka exakt på det medarbetaren utför. För att kunna konkretisera krävs det att du utövar ett nära ledarskap. Du måste styra och påverka strukturer, rutiner och innehåll på ett sätt som gör att organisationen blir effektiv och stabil. Rektor behöver ha en god överblick, men vi vill skilja på att ha koll och kontroll.

Att ha koll kräver initiativ, ansvarstagande och ett effektivt samarbete med medarbetarna. Att ha kontroll kan tyvärr leda till att medarbetarna arbetar mer för din skull än för att uppnå de nationella kraven. En kontrollerad förskola/skola kan skapa ”rädda” kulturer, vilket betyder att medarbetarna är ängsliga för att göra ”fel”. I lärandekulturer betraktas misstag istället som lärdomar.

Genom nära ledarskap på distans behöver du inte alltid vara fysiskt närvarande (det är sannolikt inte heller möjligt). Samtidigt är det förstås viktigt att du emellanåt deltar vid olika möten och lärsituationer. Information, delegationer och återkopplingar kan ges på distans eller genom din fysiska närvaro, oavsett vilket måste medarbetarna få veta hur du tänker leda.

Om detta inte är tydligt finns risk för klyftor mellan rektorn och medarbetarna. Rektorn utför sina sysslor på sin kammare medan medarbetarna sliter sitt hår utan att känna något ledningsstöd. I forskningen (G. Berg, 2003) kallas detta tillstånd för ett ”dolt kontrakt” mellan rektor och medarbetare. I lärandekulturer utför däremot rektor och medarbetare ett samarbete både i närhet och på distans.

Informera medarbetarna både skriftligt och muntligt om hur du tänker utföra ditt nära ledarskap. Det kan göras vid rekryteringar, uppstartsdagar och via pm. Medverka emellanåt, kanske spontant, i olika möten och undervisningssituationer. I lärandemiljöer är det helt naturligt. Det heter ”medverkan", inte ”besök”. Som rektor ska du inte behöva "besöka" din egen arbetsplats.