Logo Logga in Bli medlem

riskbedöm rektorsuppdraget

Som rektor har du ansvar för medarbetares, barns och elevers arbetsmiljö. Vid större förändringar ska du göra riskbedömningar som beskriver hur personal, barn och elever löper risk att påverkas. Glöm inte din rektorsroll! Den kan också påverkas indirekt eller direkt vid förändringar.

Enligt skollagen ska rektorn bygga sin inre organisation så att alla barn och elever ges förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Detta kräver resurser.

Riskbedöm därför även utifrån rektorsperspektivet. Förändringar i form av besparingar föranleder till sämre ekonomi, vilket i praktiken kan betyda färre medarbetare och mindre materiella resurser. Besparingar påverkar givetvis medarbetare, barn och elever, men också dig som ansvarig rektor.

För rektorer är arbetsmiljörisker ofta kopplat till stress och hög arbetsbelastning. Håll koll på riskerna!

Riskbedöm i tre steg:

  1. Försök förutse konsekvenser utifrån planerad förändring. Precisera förändringen och notera vilka som berörs och på vilka sätt.
  2. Bedöm vilka risker som kan uppstå och deras grad av allvar.
  3. Åtgärda riskerna eller bestäm när åtgärder ska ske och vem som ansvarar för dem. Fackliga företrädare ska vara involverade och kan föreslå åtgärder. Huvudansvaret ligger på arbetsgivaren. Riskfaktorer handlar om: hur uppdraget ser ut, hur arbetsuppgifter fördelas, delegationer/ansvarsfördelning, arbetsfördelningens balans, tidsplanens rimlighet och om andra rektorsuppgifter påverkas som t. ex medarbetarsamtal.

Att det finns arbetsmiljörisker betyder inte att förändringen inte kommer att genomföras. Som rektor kan det kännas svårt att driva frågor mot sin arbetsgivare. Man kanske inte vill upplevas som alltför personlig i ärendet. Skyddsombuden har därför en viktig roll att vara till stöd vid förändringar eftersom de har rätt att ställa krav på arbetsgivaren. Det kan handla om att kräva tydlig uppföljning efter ett halvår.

Det kan vara svårt att förutse alla konsekvenser vid exempelvis en omorganisation och därför är det viktigt att få ett skriftligt beslut om att den aktuella förändringen kommer bli utvärderad.

Arbetsmiljölagstiftningen konstaterar att arbetsgivaren ansvar för det systematiska arbetsmiljöarbetet och att arbetsmiljörisker ska:

  • Bedömas både löpande och inför förändringar.
  • Riskbedömningen ska göras skriftligen och före besluten.
  • Arbetsgivaren ska bedöma om förändringen medför risker för ohälsa eller olycksfall och som kan behöva åtgärdas.
  • Både fysiska och psykosociala arbetsmiljöfaktorer ska vägas in.

Förändringar som påverkar ditt rektorsuppdrag bör följas upp tidigt av ditt fackförbund. Innan MBL-förhandlingarna träder i kraft ska involverade parter få möjlighet till god inblick och förståelse kring förslagen till förändring.