Logo Logga in Bli medlem

sammanfattning

  • Finns det risk att du blir överbelastad? Dra direkt i handbromsen! Handlar det om kort- eller långvarig belastning? Kortvarig stress är inte farlig, men om den pågår under längre tid ska det tas på allvar. Kontakta din chef i god tid för stödsamtal, för att få klarhet och avlastning. Ha planerade avstämningsmöten under arbetsåret för att förebygga stress.
  • Prioritera dina arbetsuppgifter. Delegera uppgifter som kan göras lika bra av medarbetarna. Att följa upp arbeten som delegerats tar vanligtvis inte lika lång tid och energi som att genomföra dem.
  • Använd ”distribuerat ledarskap” genom att hitta olika kompetenser och fördela arbetsuppgifter tydligt. Gemensamt ansvar, inflytande och delaktighet leder till en tillitsfull, effektiv och stabil organisation. Ett närvarande ledarskap behöver inte nödvändigtvis betyda att du fysiskt närvarar vid samtliga möten. Viktigast är att dina medarbetare verkligen känner att du ger dem meningsfulla uppgifter och uppmärksamhet. Kommunikation är centralt, både verbalt och skriftligt. Rektorer som litar på sina medarbetare mår också bra. Det blir ”win-win” i arbetsrelationen.
  • Vid hot och våld ska du ALLTID ta händelsen på största allvar. Arbetsgivaren har stort ansvar för din arbetsmiljö. Kontakta din chef och ta del av tipsen ovan.
  • Att uppleva överdriven kontroll i ditt yrkesutövande kan vara påfrestande. Påminn dig själv om att huvudmannen och myndigheterna endast tar sitt ansvar och verkar för kvalitetssäkring. Det handlar inte om kontroll av person. Du har full kontroll som rektor. Se myndigheterna som ”kritiska vänner” som kan bidra till likvärdig utbildningskvalitet.
  • Systematiskt arbetsmiljöarbete inkluderar självfallet också din arbetssituation som rektor. Du förtjänar liksom alla andra en sund arbetsmiljö. Riskbedömningar, rutiner, kompetensutveckling, mentorskap och nära samarbete med din chef underlättar rektorsuppdraget. Arbetsgivaren har ett stort ansvar, men även du måste ta ansvar för att detta ska fungera.
 

Statens olika styrnivÄer

Regering och riksdag: Upprättar lagar och förordningar som styr skolan genom mål och ramar för utbildningen. I arbetsmiljölagen finns regler om bland annat systematiskt arbetsmiljöarbete. Dagens gällande föreskrifter berör många områden. Det finns till exempel en föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö. I diskrimineringslagen finns också många regler som berör arbetslivet och inte minst utbildningsområdet.

Skolverket: Tar fram läroplaner och nationella prov, tar fram statistik och kartlägger hur de utbildningen fungerar.
Skolinspektionen: Bedriver tillsyn och kvalitetsgranskning av skolor och ser till att lagar och regler följs. Skolinspektionens kvalitetsgranskning riktar sig både till skolor och förskolor, men den regelbundna tillsynen riktar sig till kommunala och fristående skolor. Inspektion innefattar både tillsyn och kvalitetsgranskning.

Skolinspektionen: Ser till att lagar och regler följs genom att inspektera samtliga skolformer som drivs av kommun, landsting eller staten. I detta ingår att inspektera hur kommuner tar sitt ansvar för fristående förskolor. Inom Skolinspektionen finns Barn – och elevombudet som tillsammans med Skolinspektionen ser till att skolan följer den del av skollagen som handlar om kränkande behandling.

Specialpedagogiska skolmyndigheten: Arbetar för att barn/elever oavsett funktionsförmåga ges möjlighet att utvecklas och lära utifrån de nationella målen. Detta görs bland annat genom specialpedagogiskt stöd, tillgängliga läromedel och statsbidrag.

Arbetsmiljöverket: Arbetsmiljöverket har som myndighet rätt att utfärda föreskrifter inom arbetsmiljöområdet.